תמ"ה 38 בראשון לציון – מגמות והתפתחויות | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


תמ"ה 38 בראשון לציון – מגמות והתפתחויות

פורסם בתאריך 01/17/2012 ע"י שירה אלה בקטגוריה חוק ומשפט | צפיות: 819 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: תמ"ה 38, תמ"א 38 רמת גן, תמ"א 38.

מאת: דגנית חן

מבוא

רעידות אדמה אי אפשר למנוע. במקומות שבהם הן התרחשו בעבר, הן תתרחשנה גם בעתיד ויש להיערך לקראתן כראוי. באזורים מיושבים בצפיפות שבהם תקני הבנייה נמוכים, עלול רעש חזק להביא להרס ולאובדן חיים בהיקף עצום. ישראל - הסמוכה לשבר הסורי-אפריקני - נמצאת בסיכון גבוה לרעידות אדמה. לכן, על-מנת למזער את הנזקים הצפויים אישרה ממשלת ישראל בשנת 2005 את תוכנית המתאר הארצית לתכנון ובנייה – הנקראת בר"ת תמ"א 38 אשר נועדה להבטיח את חיזוקם של מבנים מפני רעידות אדמה.

הרקע להתפתחות תמ"א 38

בישראל קיים תקן ת"י 413 המגדיר את הדרישות לבנייה עמידה בפני רעידות אדמה. מטרת תמ"א 38 הינה לחזק מבנים ישנים, אשר נבנו לפני שנת 1980, ולפיכך אינם עומדים בתקן 413. תמ"א 38 אינה חלה על מבנים הפטורים מתקן 413, כולל מבנים בני קומה אחת או שתיים בשטח של עד 400 מ"ר ומבנים שאינם מאוישים רוב הזמן, כמו מחסנים. כמו כן, תמ"א 38 אינה חלה על מבנים המיועדים להריסה. התוכנית חלה על מבני מגורים ועל מבנים לשימושים אחרים.

תמ"א 38 כוללת אמצעים לעידוד ביצוע החיזוק על ידי תוספות זכויות בנייה (בניית יחידות דיור חדשות והרחבת דירות קיימות), על ידי הנחות מיסוי ועל ידי קיצור הליכים סטטוטוריים. הרווחים ממכירת הדירות החדשות ממנים, לפחות באופן חלקי, את חיזוק המבנה.

נכון הוא אומנם שהמטרה המרכזית של תמ"א 38 הינה לבצר את עמידותו של המבנה ולמזער את הנזק הצפוי כתוצאה מהתמוטטותו במקרה של רעידת אדמה חלילה, אולם לכך מתווספות גם מטרות משניות של השבחת הנכס ושיפור אופיו של המבנה הקיים לנוחיותם של הדיירים.

תוקפה של תמ"ה 38 הוא לחמש שנים מיום אישורה.

ההליך הבירוקראטי

אחד המדעים הפופולאריים ביותר במדינת ישראל הוא מדע הטופסולוגיה וההליך הבירוקראטי, מתיש ומייאש ככל שיהיה, הינו צעד הכרחי בדרך החתחתים אותו מתבקש לעשות כל ישראלי ממוצע המבקש ליהנות מנפלאותיה של תמ"א 38.

תמ"ה 38 מפרטת אם כן את רשימת המסמכים שיש להגיש לוועדה המקומית במסגרת הבקשה להיתר לחיזוק המבנה, נושאים לשיקול דעת של הועדה המקומית, תנאים למתן היתר ועוד. תנאי להגשת בקשה להיתר על פי תמ"ה 38 הוא קבלת אישור בכתב ממהנדס שהוסמך לכך, כי אכן ישנו צורך לחזק את המבנה בפני רעידות אדמה.

תמ"א 38 ברמת גן

לפי תמ"א 38 רמת גן תוגדלנה זכויות הבניה כך שיהיה ניתן לבנות תוספת קומה אפילו שתיים על גג הבניין (במקום קומה אחת שהוענקה מכוח תמ"ה 38) ויהיה ניתן במקום זאת לסגור קומה מפולשת. התוכנית הוגשה להפקדה בוועדה המחוזית והופקדה בפועל והיא מצויה לפני האישור הסופי.

חרף העובדה כי מקובל לחשוב שהגדלת היצע הדירות בעיר תחמיר את בעיית החנייה וכן גם את עומסי התנועה והפקקים, הועדה המחוזית קיבלה את עמדתה של עיריית רמת גן כי תוספת הבנייה לא תגרום לכך, וזאת חרף העובדה שבחלק מהמבנים לא ניתן יהיה להוסיף חנייה לכל דירה חדשה, בזכות מתקנים משכפלי חנייה או תשלום כופר חניה.

הוועדה ציינה בהחלטתה כי בקשתה של עיריית רמת גן מאושרת לאור הבקשות המעטות להיתרי בנייה שהוגשו במסגרת תמ"א 38 רמת גן, וכן על-מנת להעניק את התמריץ כלכלי הנדרש ליישום תוכנית זו ובד בבד אף לעודד יוזמות לחיזוק מבנים.

כדאיותה הכלכלית ותועלתה של התכנית

שעה שקברניטי התוכנית כתבו את תמ"א 38 רמת גן, הם היו מודעים לעובדה כי כדאיותה הכלכלית של התוכנית אינה בבחינת מדע מדויק. לכן, אלה אפשרו לכל ועדה מקומית לפעול בעניין לצורך הפיכתה התוכנית לכלכלית יותר. תמ"ה 38 מאפשרת לכל ועדה מקומית לפעול להגשת תב"ע (תוכנית בניין עיר) שמאפשרת לבנות יותר מקומה אחת לצורך ביצוע פרויקט התמ"ה 38.

הדבר החשוב ביותר למימושה של תמ"א 38 רמת גן הוא ההיתכנות הכלכלית שלה ובעריית רמת גן הבינו זאת היטב. אין כל ספק, כי בשל פעולתה זו של עיריית רמת גן נראה יותר פרויקטים של תמ"א 38 רמת גן מאשר ברשויות אחרות ויזמים יעדיפו לגשת לבניינים ברמת גן מאשר בערים אחרות שכן שם הרווח היזמי יכול להיות גדול יותר וכזה המצדיק כניסה לפרויקט כה מסובך.

סיכום

תמ"א 38 רמת גן הינה בעלת פוטנציאל הצלחה גבוה נוכח העובדה שעיר זו היא מבועות הנדל"ן הגדולות והמרכזיות של ישראל. לכן, אין זה אלא אך ברור כי תמ"א 38 רמת גן עשויה לתרום שם יותר מאשר בכל מקום אחר לביצועם של פרויקטים רבים כל האפשר וזאת לאור הכדאיות הכלכלית הגבוהה הצומחת ממיזמים אלו.

אודות שירה אלה

שירה אלה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר