מלגות ללימודים בארץ – מי אמור לממן? | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


מלגות ללימודים בארץ – מי אמור לממן?

פורסם בתאריך 08/03/2011 ע"י אדווה בללי בקטגוריה מכללות ואוניברסיטה | צפיות: 1081 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: מלגות, לימודים

 

מלגות שונות ללימודים כאלו או אחרים זה דבר הקיים בכל רחבי העולם. מדובר בשיטה הגיונית ומוצלחת, כאשר אנשים רבים אשר אינם יכולים לממן את שנות הלימודים שלהם או מתקשים מאוד לעשות זאת, מקבלים תמיכה כספית מגופים כאלו ואחרים, וכך מצליחים לסיים את לימודיהם בהצלחה, לרכוש מקצוע כזה או אחר ובעצם להשיג לעצמם את האפשרות להתפרנס בכבוד בהמשך הדרך.

אך מיהם אותם גופים המעניקים את כספי המלגות לסטודנטים שונים? נתמקד בישראל כמובן – מרבית המלגות בארץ מוענקות על ידי גופים פרטיים כאלו ואחרים, קרנות הון שונות שהקימו תורמים אמידים, חברות עסקיות המעניקות מרווחיהן לחברה (אל דאגה – מדובר בהוצאה מוכרת לצרכי מס...), מיליונרים ומיליארדרים שונים וכד'. כמו כן, מלגות מסוימות (ומועטות יחסית) ממומנות על ידי המדינה, או גופים שונים הנתמכים על ידי המדינה.

אך האם מצב זה צודק? על מי מוטלת האחריות החברתית והמוסרית לממן את כל המלגות הללו, ולאפשר לצעירים וצעירות רבים להשלים את לימודיהם בשקט כלכלי יחסי?

בעוד שכר הלימודים האוניברסיטאי בישראל נמוך יחסית (עומד על כעשרת אלפי שקלים עבור שנת לימודים..), עדיין לא פשוט להיות סטודנט בארץ – אם מוסיפים לשכר הלימוד את עלות המחייה השוטפת ואת העובדה כי לסטודנטים אין יותר מדי זמן פנוי לעבודה, מקבלים כי לא פשוט בכלל להשלים לימודים בכוחות עצמך בישראל.

השכלתם הגבוהה של כמה שיותר אנשים בישראל הינה בראש ובראשונה אינטרס לאומי, המשותף לכלל המדינה. כמה שיותר אנשים משכילים משמעו חברה משכילה ונאורה יותר, וגם כמובן חברה פרודוקטיבית ויצרנית יותר (עבור מי שהפן הכלכלי הוא לדעתו החשוב ביותר..). לכן, ניתן בהחלט לומר כי למדינה אמור להיות חלק גדול במימון מלגות לימודים, גדול יותר ממה שהוא כיום. למעשה, במדינות מסוימות באירופה מממנת הממשלה כמעט באופן מלא את לימודיהם של האזרחים, כך שאין צורך בפרוצדורה של השגת מלגות כאלו או אחרות.

בנושא זה, ישראל יכולה וצריכה לקחת דוגמה ממדיות נאורות אלו, ולאפשר לאזרחיה לימודים גבוהים מסובסדים עוד יותר ממה שיש היום, ובמידת האפשר גם מסובסדים לחלוטין.
 

אודות אדווה בללי

אדווה בללי - שיעורים פרטיים והכוונה

אדווה בללי

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר