מודל דה בונו | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


מודל דה בונו

פורסם בתאריך 05/28/2011 ע"י אורה ברוך בקטגוריה סדנאות | צפיות: 1128 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: קבלת החלטות, סדנאות, סדנאות מנהלים, אורה ברוך, כלי ניהול

 מוח האדם - יצירה מופלאה, רב תכליתית, האמונה בין השאר על הליך קבלת ההחלטות. למרות ההתפתחות האבולוציונית של גוף האדם, נשאר המוח כמעט בצורתו המקורית, ובתפקודיו הלוגיים והאינהרנטים, עם תבנית קבועה של קביעת האמת והשקר, או מהו טוב מול מה רע.

אדוארד דה בונו, שהיה גאון במדעי הרוח כמו גם בפיזיקה, פרש גישה שונה משהיתה מקובלת לפתרון בעיות וצורות חשיבה, באמצעות מה שכינה 'חשיבה מקבילה'. בספר שפרסם, 'ששת כובעי החשיבה', (יצא לאור לראשונה ב-1985), הראה דה בונו איך שיטת החשיבה שפיתח יכולה לשמש כלי בעל עוצמה,  בתהליך המחשבה של אדם, או בדיון של קבוצת אנשים.

המתודולוגיה של הרעיון, בניגד למה שניתן לחשוב, אינה מורכבת. לדברי בונו, מוחו של האדם יכול לנקות מספר דרכי חשיבה כדי להגיע לפתרון של בעיה קיימת. גישתו המהפכנית הציעה למעשה אופן חשיבה חלופי. על פיו קיימים ששה מצבים שונים של המוח, כאשר כל אחד מקוטלג כצבע שונה, והצבעים ניתנים להחלפה ביניהם באופן מילולי או מטאפורי בהתאם לצרכים, בדיוק כמו שניתן להחליף כובעים, אשר כל אחד מהם בצבע שונה.

ששת המצבים של המוח והכובעים שלהם

כובע לבן - חשיבה נייטרלית ונקייה.
חשיבה המבוססת על מידע קיים, טריוויאלי ואובייקטיבי. למשל עובדות, סטטיסטיקות, מידע המבוסס על ניסיון וכו'. השימוש בכובע הלבן יהיה במצבים של מתן תשובות לשאלות, בהערכה של רעיונות שונים, קבלת החלטות וכדומה.

כובע אדום - חשיבה אינטואיטיבית אמוציונלית.
חשיבה ממוקדת רגשות, מושפעת מתחושות האדם, ומאפשרת לבטא את אותן תחושות בעת החשיבה באופן מודע.

כובע שחור - חשיבה ביקורתית
חשיבה ביקורתית במשמעות השלילית שלה. התמקדות בשלילי, בנקודות התורפה, בבעיות. דה בונו כינה בספרו בעל חשיבה כזו "פרקליטו של השטן".

כובע צהוב - חשיבה חיובית
הקוטב המנוגד לכובע שחור. חשיבה חיובית המתבטאת במיקוד ביתרונות ובתועלת של נשוא המחשבה. הכובע הצהוב משמש לבחינת תרומת הרעיון או לבחינת קיומו של פתרון.

כובע ירוק - חשיבה יצירתית ופעילה
חשיבה אשר מתבצעת באופן דו כיווני. כיוון אחד - חשיבה בונה למוטיבציה לפעולה. הכיוון השני - הצעת כיוון חדש, רעיונות אלטרנטיביים, פתרונות נוספים לסיטואציה הנדונה. הכובע הירוק משמש לאיתור פתרון לבעיה שעולה, או לשם הסבר לתופעה שלא ניתן לגביה הסבר אחר המניח את הדעת.

כובע כחול - חשיבה על חשיבה
מרבית הכובעים מתמקדים בנשוא החשיבה. לעומתם מתמקד הכובע הכחול בפעולת החשיבה עצמה.  הוא מנתח את מידת היעילות שבשימוש בשאר הכובעים, קובע את סדר השימוש בהם ואת עיתוי החלפתם זה בזה.

ההבנה של הסיבוליות של כל אחד מהכובעים ושל הערך המוסף של כל כובע, של מאפייני הכובעים שמצריכים תפקידים שונים בארגון ומצריכות סיטואציות משתנות, מסייעת להתנהלות של העובדים השונים, ולהתנהלות הצוותית הכוללת, בעת בקבלת החלטות.

היבט יישומי נוסף של התאוריה, הוא בזיהוי נקודות החולשה. בהבנה באילו כובעים רצויים לא משתמש בעל תפקיד ספציפי בארגון. הבנה אשר תאפשר שילוב כוחות מיטבי, שיחבר עובדים החובשים כובעים משלימים, ובאופן זה להגיע למיצוי מירבי של פוטנציאל התפוקות.

היבטים נוספים בנושא תקשורת בארגון, והצעות נוספות לסדנאות ניתן למצוא באתר http://www.orsipur.co.il/

 

אודות אורה ברוך

אורה ברוך, MBA, מרצה, מנחת סדנאות בתקשורת אפקטיבית למגוון בעלי תפקידים וארגונים. מומחית בהדרכת פרזנטורים בחברות מובילות במשק. אורה ברוך הדרכות מאופיין בבניית מודלים ייחודיים מבוססי למידה חווייתית, מודלים אלו נתפרים לאחר ניתוח וזיהוי צרכי הארגון והבניית פתרון כולל לשיפור הבצועים. תכנונן ובניתן של הסדנאות נעשית באמצעות שתוף פעולה של מומחי הדרכה מקצועיים המכירים את עולם התוכן והתרבות הארגונית.

אורה ברוך

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר