דוד שמש | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


דוד שמש

פורסם בתאריך 04/28/2011 ע"י יונית דייטש בקטגוריה ניהול משק הבית | צפיות: 1171 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: דוד שמש, דודי שמש, דוד חשמל, דודי חשמל, קולט שמש, קולטי שמש, קולטים

 דוד השמש היה מאז ומתמיד מחלוציה של האנרגיה הירוקה, עוד הרבה לפני שקראנו לה כך, ואף בטרם חלחלה וגברה המודעות לחשיבותם של מקורות אנרגיה ידידותיים עבור איכות הסביבה בה מתגוררת האנושות. זאת מכיוון שאותו דוד שמש נועד קודם כל לתת מענה זול, חסכוני ונוח למשתמשים בו – והיתרון הסביבתי הרב והחשוב? הוא רק תוצר לוואי של הנוחות השימושית והכלכלית שמוצר זה מספק לנו כאן בישראל.

 

דודי שמש וקולטי שמש – פועלים בעזרת מקורות אנרגיה מתחדשים

 

כיום המילים "דודי שמש" וכן "קולטי שמש" נשמעים פעמים רבות בשיח הסביבתי הירוק. דוד השמש וקולטי השמש מזוהים אוטומטית עם שימור הסביבה, אך הם התפתחו עוד לפני הבנת חשיבותה של אנרגיה בלתי מתכלה. לפני שנסביר אודותיהם, נאמר כמה מילים אודות משמעותה של אנרגיה בלתי מתכלה:

 

נפט וגז נמצאים בכדור הארץ במצבורים בכמויות מסוימות. בעבר היה נדמה שהכמויות הינן כמעט אינסופיות, וניתן להשתמש במקורות אנרגיה אלו עוד ועוד מבלי שיורגש מחסור. אולם הזמן לימד אותנו אחרת. למדנו כי אלו הם מקורות אנרגיה מתכלים. כלומר – הם אינם מתחדשים ונוצרים שוב ושוב באופן הממלא שוב את המצבורים בכדי לענות על הביקוש האנושי לאנרגיה. בנוסף, תהפוכות פוליטיות (המלחמה בעיראק, המהפכה בלוב וכן הלאה) גורמות לכך שלעתים נוצר מחסור מסוים בשל בעיות גישה או חרם על מצבורים כלשהם, ובעקבות זאת עליית מחירים תלולה.

 

לעומת זאת, דוד שמש משתמש באנרגיה בלתי מתכלה, הקרויה גם אנרגיה מתחדשת – היא אנרגיית השמש. בניגוד לנפט או לגז, אור השמש אינו נמצא בסכנת היעלמות מעולמנו, לפחות לא בחמישה מיליארד השנים הבאות. על כן השימוש בו כמקור אנרגיה הינו זמין ומתחדש ללא הרף, שכן השמש חוזרת וזורחת כל בוקר מחדש.

 

ניצול אנרגיית השמש

 

הרעיון להשתמש במקור אנרגיה זה לחימום הינו עתיק למדי, וכבר ידוע על דוד שמש ראשוני שפותח לפני יותר ממאתיים שנה. אז עוד לא חשבו על מקורות אנרגיה מתחדשים ומתכלים, אלא פשוט חיפשו דרך לנצל אנרגיה ממקור קיים.

 

לאחר קום המדינה פותחו קולטי שמש מודרניים בישראל, לאחר שמדען ישראלי החליט לרתום את מזג האוויר שטוף האור בארץ להפקת אנרגיה זולה מבחינה כלכלית. ואכן, קולטי השמש ודוד השמש המחובר אליהם סיפקו למדינת ישראל דרך יעילה ונוחה להורדת כמות החשמל בה משתמשים אזרחיה מדי שנה – וזאת במיוחד לאחר שהתקנת דודי שמש הפכה לחלק מחוקי המדינה (במבנים חדשים, עד גובה מסוים). בכך חוסכים מוצרים אלו סכומי עתק מדי שנה.

 

אך יתרונם של קולטי שמש ודודי שמש אינו נמדד רק מהבחינה הכלכלית, כפי שידוע לנו היום. החיסכון בשימוש באנרגיה מזהמת כמו גז ודלק ניחן גם בהשלכות חיוביות מבחינה תברואתית וסביבתית, ומועיל לנו ולכדור הארץ כולו. 

אודות יונית דייטש

יונית דייטש

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר