היסטוריה של שיש | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


היסטוריה של שיש

פורסם בתאריך 04/13/2011 ע"י מיכל שדה בקטגוריה עיצוב פנים | צפיות: 552 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: שיש, פסיפס תלת מימד, שיש למטבח, שיש לאמבטיות

 


היסטוריה של שיש

 

שיש. כבר השם עצמו מעלה אסוציאציות של עושר, יוקרה, אצילות וקלאס. שיש הוא החומר  ממנו בנויים ארמונות ומקדשים, כנסיות ובתי כנסת, ולו שימושים רבים במהלך ההיסטוריה. בעבר, ממש כמו היום, הכירו באיכויות של השיש, ולכן הוא הפך לרווח בכל התקופות.

 

מהטאג' מאהל, ועד המקדש הג'אייני ברנקפור –שהוא אחד ממקדשי השיש שנחשבים הכי יפים. ממקדש אתנה באפסוס עד קתדרלת סנטה מריה דל פיורה המצופה כולה שיש – בבניינים רבים, ציבוריים, דתיים ואחרים שימש שיש כחומר בניה או קישוט.  פסלים רבים לאורך ההיסטוריה האנושית נחצבו מאבן שיש.  החל מתבליטי שיש על קירות הפארתנון באתונה דרך אנדרטאות, מזרקות שיש ועד פסלי שיש גדולי מימדים שיצרו פסלים כמו מיכאלאנג'לו, ברניני ורבים אחרים. שיש תמיד שימש ליצירת מבנים ויצירות אמנות גדולות מהחיים, מיוחדות שנועדו להאדיר את הפטרון שמימן את הבניה, את האל או את השליט המקומי. 

 

בייחוד בתחום האומנות והפיסול, זכה השיש לאהדה ושימוש על בסיס קבוע. שיש הוא החומר ממנו נוצרו יצירות אמנות מופלאות החל מהפסלים במקדשי יוון העתיקה ועד הפסלים המופלאים של מיכאלאנג'לו, שבגינם נפתחו מחצבות בקררה שבאיטליה, רק כדי שיוכל להשתמש בשיש הכי טהור והכי איכותי שקיים. 

 

שיש בימינו

 

שיש בימינו זוכה לשימושים מעט שונים ממה שהיה רווח בעבר. כיום, שיש משמש לחיפוי קירות בנייני משרדים בעולם כולו וגם לריצוף בעיקר בבנייני משרדים ובחווילות של עשירים. עמידותם של מוצרי שיש הופכים אותם לנפוצים תחום הבנייה והחיפוי הביתי, וזהו אחד השימושים העיקריים שלו בימים אלו.

 

שיש בעיצוב יוקרתי

 

מקום של כבוד שמור למוצרי שיש בעיצוב בתים ווילות. מוצרי שיש הופכים לסמל סטטוס בעיצוב הבית, ולכן מרבים להשתמש בו בימינו גם במרכיב עיצובי מושלם לכל בית או דירה בישראל. שיש משמש לחיפוי קירות ורצפות בבתי עשירים, כפי שניתן לראות בשיטוט ברחובות ברומא ובפירנצה עד היום.  גם בתקופות הקדומות ועד היום - שיש ממשיך לשמש כחומר לבניה וליצירת עבודות אמנות. היום אפשר למצוא שיש ותחליפי שיש בבתי דירות, משרדים, בתי כנסת, כנסיות ומסגדים ממש כמו בתקופות קדומות. 

 

שיש בתחום הבנייה

 

מוצרי שיש נפוצים גם בענף הנדל"ן והבנייה. שיש משמש ליצירת כיורים אך גם מדרגות, פנלים ועמודים. כל מה שרוצים להקנות לו הידור ואיכות אפשר לעשות זאת על ידי שימוש בתחליפי שיש או אם יש תקציב לכך על ידי שיש טבעי. רוכשי נכסי נדל"ן בימינו ערים לתחום המתפתח הזה של עיצוב במוצרי שיש ולעתים פונים לקבלן שלהם באופן אישי על מנת להתקין בביתם החדש מוצרי שיש מעוצבים ויפים לפי טעמם. ברוב המקרים מוצרי שיש ניתנים על ידי הקבלן, והם בדרך כלל לא מעוצבים. לכן מוצרי שיש לאמבטיה, למטבח וכן לשאר חדרים בבית ניתנים להתאמה אישית בהתאם לצרכי הלקוח, והקבלן בדרך כלל מסכים להיעתר לבקשות המיוחדות של כל לקוח ולקוח.

בתקופות עתיקות לא היו חומרים מלאכותיים אלא רק חומרים טבעיים כמו שיש ולכן רק עשירים יכלו לעשות שימוש בחומרים אלה. כיום הודות לחומרים מלאכותיים אפשר להשתמש בתחליפי שיש.

 

 

 

 

אודות מיכל שדה

שיש גטניו

מיכל שדה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר