מדוע שחייה טיפולית והידרותרפיה מתאימים לחולי סוכרת? | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


מדוע שחייה טיפולית והידרותרפיה מתאימים לחולי סוכרת?

פורסם בתאריך 02/08/2011 ע"י אורי סלע בקטגוריה שחייה | צפיות: 928 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: מדוע שחייה טיפולית והידרותרפיה מתאימים לחולי סוכרת?, הידרותרפיה, טיפול במים, טיפולים במים, בריכה הידרותרפית, שחיה, שחייה שיקומית, בריכה טיפולית

ידוע שפעילות גופנית חיונית לבריאות הגוף, וחשובה במיוחד לסוכרתיים הזקוקים לשיפור זרימת הדם ואיזון הגוף, ובעיקר למניעת התפתחות סוכרת מסוג 2. ממליצים להם לבצע פעילות אירובית הכוללת ריצה קלה, הליכה, שחייה ועוד. במאמר זה אתייחס ליתרונות הפעילות במים ועל התאמת הידרותרפיה לצרכי חולי הסוכרת.

ניתן לומר שענף השחייה הוא כמו קלף מנצח, משום שאם מתאמנים בשחייה חל שיפור גם בענפים שונים כמו הליכה, ריצה, אופניים ועוד. בזמן העבודה על השריר הוא הופך לארוך, גמיש ואלסטי יותר, ומתאים לפעילות בענפים אחרים (אך לא להפך). קיימת נטייה אצל ספורטאים-רצים (בעיקר גברים) לשקוע במים אך לא להבין איך הדבר קורה. התשובה המרכזית היא שמבנה השריר והמשקל הסגולי משתנה מהר בריצה ופוגע בשחייה בעקיפין.

ישנו סיכוי נמוך ביותר לגרימת נזק בשחייה (גם אם לפעמים עשיתם תנועה לא נכונה) כי השחייה היא ענף יותר מתון משאר ענפי הספורט. כלומר, הזעזוע שנגרם כתוצאה משחייה לא נכונה נמוך ביחס לנזק הנגרם כתוצאה מפעילות גופנית לא נכונה אחרת. דרך פעילות השחייה מחזקים את השרירים ושומרים על המרפקים לאורך זמן. בוודאי שאפשר לשלב ולאזן מספר ענפי ספורט יחדיו במידת הצורך (ריצה / אופניים / הליכה).

ניתן לשנות ולהתאים את טמפרטורת המים לפי השחיין ואופי האימון (34, 30.5 או 28.5 מעלות), ויש לכך חשיבות רבה. אם נחפוץ בכך שהשריר ישתחרר, יתארך, או לגרום להזעה, יש להתאמן במים חמים (34 מעלות). להפך, אם נרצה לצנן את הגוף או לעודד שליטה בדפקים שונים, יש לעבוד בטמפ' של 30 מעלות. הסביבה ששולטים בטמפרטורת המים מתאימה מאוד לסוכרתיים (אשר סובלים משינויי טמפרטורה מחוץ למים).

מה עליכם לעשות כדי להתחיל?

על מנת להתחיל, מומלץ לאבחן את הספורטאי/מטופל מבחינת יכולת שחייה, כוח, גמישות, טווחי תנועה, דופק בדרגות מאמץ שונות – ולפי יכולותיו הגופניות להתאים לו את סגנון השחייה. לאחר מכן, יש לעבוד במהלך השיעור בשיטת שחייה ייחודית שמתבססת על ההידרותרפיה בשם WEST ומטרתה לחזק את השרירים - תוך כדי שחרור והרפיית מתחים ומפרקים מרכזיים (גב, ברכיים, צוואר). ככל שהזמן יעבור תלמדו על איזון כמות הסוכר בגוף, איך ומתי יש לצרוך אותו – ועל פי זאת להתאים את סוג האימון, המנוחה והתזונה למהלך האימון ולאחריו. כדאי להתאים לכל אדם טיפול ע"פ אורח חייו משום שרמת הסוכר תלויה בתזונה ובפעילות גופנית. למקרה של ירידת סוכר במהלך הפעילות או מיד אחריה, מומלץ להצטייד במאכלים המכילים סוכר.

יש המלצה לסוכרתיים המזריקים אינסולין או נוטלים תרופות לבדוק את רמת הסוכר בדם לפני ואחרי כל פעילות. במקרה וגיליתם כי רמת הסוכר בדם נמוכה טרם הגעתכם לבריכה, תאכלו ארוחה קלה והקפידו על שתיית מים במהלך הפעילות. כשהאימון נגמר, מומלץ לאכול ארוחת פחמימות (כמו לחם עם ממרח וכוס מיץ) שתסייע למניעת נפילת רמת הסוכר, דבר העלול לקרות במהלך היממה לאחר הפעילות כתוצאה מהשלמת חוסרים בגליקוגן. בנוסף, בתום האימון עולה לעיתים רמת הסוכר. יש להימנע מצריכת אינסולין נוסף כדי למנוע סיכון להיפוגליקמיה קשה (מיעוט סוכר בדם), אלא לחכות שרמת הסוכר תחזור לבד למצב ה"נורמלי".

לסיום, השחייה תורמת רבות: שורפת קלוריות ומסייעת בשמירה על המשקל, לא מעמיסה על הרגליים כמו פעילות אירובית אחרת, משפרת כושר קרדיו-וסקולרי (מעולה לסוכרתיים עם נטייה לבעיות בלב), מחזקת את השרירים ומורידה את רמת הסוכר בדם למספר שעות עד ימים. אפשרי להתחיל לאט ולהמשיך ולהתמיד בקצב הנכון לכם. ההתמדה בשחייה טיפולית והידרותרפיה מאוד משתלמת ומתאימה לחולי סוכרת יותר מפעילות נמרצת ולא מסודרת.

אודות אורי סלע

אורי סלע, הידרותרפיסט ומדריך ותיק בתחום של לימוד ואימון שחייה לתינוקות ולילדים בעלי צרכים מיוחדים ובעלים של "עולם המים של אורי סלע" מרכז מקצועי ללימודי שחיה ופעילויות מים.

אורי סלע

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר