ימי הגאות והשפל | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


ימי הגאות והשפל

פורסם בתאריך 02/18/2009 ע"י גיא חזן בקטגוריה שוק ההון | צפיות: 2804 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: השקעות, כלכלה, פיננסים, משבר, מפולת, בנק, אסטרטגייה, פסיכולוגיה, כסף, שווקים, 1929, רווח, הפסד

ידוע שכאשר המצב הכלכלי טוב השווקים הפיננסים מראים צמיחה. תרשו לי לחדש לכם דבר מה - השווקים הפיננסים מגיבים הרבה לפני שמרגישים גאות או שפל אצל האדם ברחוב. ההבדלים המקצועיים נקראים השוק הפיננסי והשוק הריאלי - השוק הפיננסי הינו כל השווקים הפיננסים בהם נסחרים ניירות ערך המשקפים את הערך הנכון של הפירמות השונות ואילו השוק הריאלי הינו הפעילות השוטפת של הפירמות כפי שבא לידי ביטוי ע"י רכישות של צרכנים, גדולים כקטנים, במהלך העסקים.
המשבר הנוכחי בשווקים הפיננסים, שהחל במחצית השניה של שנת 2007, משקף באופן בוטה את מה שקורה ויקרה בשווקים הריאלים. התוצאה הבולטת ביותר הינה פיטורי עובדים כתוצאה מרווחיות יורדת מצד הפירמות ומכאן מתגלגל המשבר כאשר המפוטרים צורכים פחות וכך הגלגל המשברי ממשיך להסתובב בכיוון השלילי.

 

בדיוק כשם שהשווקים הפיננסים מקדימים את המשבר הריאלי והבורסות בעולם רושמות ירידות שערים כתוצאה מחששות המשקיעים ממשבר קרב, שלאחריו מגיע המשבר הריאלי, כך יקדימו השווקים הפיננסים את הגאות הריאלית לכשתבוא. רבים התהו איך זה שבעוד שהשווקים הריאלים קורעים תחת מעמסת משבר השווקים הפיננסים פורחים והתשובה הברורה תהיה - כשם שהמשבר הריאלי הגיע לאחר משבר פיננסי כך גם הגאות הפיננסית תגיע לפני הגאות הריאלית.

היסטורית המסכנה ברורה - העולם הפיננסי נע בגלים של גאות ושפל - סייקלים - סייקל של נסיגה כלכלית וסייקל של גאות כלכלית כאשר ההשתקפות של שניהם מגיע ראשית כל מהפן הפיננסי הנסחר בבורסה.

בימים אלו ממש העולם נמצא בשיאו (וחלק יאמרו בתחילתו) של המשבר הריאלי שהרי המשבר הפיננסי כבר החל, כמו שכתבתי, במחצית השניה של שנת 2007. מכאן ניתן להסיק כי השינוי החיובי, לכשיבוא, יהיה בשווקים הפיננסים ולאחריו שיפור השווקים הריאלים.
ומכוון שכך, כדאי להתחיל לשים לב בימים אלו מתי השווקים הפיננסים יחלו להראות סימנים חיוביים שיאותתו שכדאי להתחיל לבצע פעילות פיננסית שבסופה יהיה רווח.
נכון, לא כולם בנויים למעקב ולא כולם מבינים באופן חד וברור את ההבדלים בין פיננסי לריאלי, ומה הקשר בין הקניות בסופר השכונתי לבין המצב בבורסות העולם.
בפועל, מה שקורה, כאשר הבורסות נמצאות בתקופת גאות והסייקל החיובי משתלט על האווירה הכללית והכלכלית נזכרים המוני אדם בכדאיות ההשקעה בשווקים הפיננסים וברוב המקרים הם שוב לא יודעים שהם לקראת סופו של סייקל חיובי ותחילתו של סייקל שלילי ומכאן הדרך להפסדים בבורסה קצרה מאוד.

גיא חזן-יועץ השקעות פרטי אובייקטיבי ובלתי תלוי
www.guyhazan.com

 

אודות גיא חזן

גיא חזן-ייעוץ השקעות פרטי אובייקטיבי ובלתי תלוי

גיא חזן

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר