האוניברסיטה הפתוחה | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


האוניברסיטה הפתוחה

פורסם בתאריך 01/21/2009 ע"י אורן שץ בקטגוריה מכללות ואוניברסיטה | צפיות: 980 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: אוניברסיטה, האוניברסיטה הפתוחה

האוניברסיטה הפתוחה

 

אוניברסיטה שדומה לאחרות, אבל שונה
האוניברסיטה הפתוחה בישראל נוסדה בשנת 1974. באוניברסיטה תוכניות לימוד לקראת תואר ראשון ושני וכן בתי ספר ללימודי תעודה.
תנאי קבלה ממשים לאוניברסיטה לא קיימים, ואין כל צורך לעבור מבחני כניסה. אין הכוונה לומר שהאוניברסיטה הפתוחה אינה איכותית, אלא לציין את עובדת היות האוניברסיטה הפתוחה מאורגת באופן שונה מאוניברסיטאות אחרות.
האוניברסיטה הפתוחה מיועדת לקהל הרחב, שמעוניין ללמוד לפחות לתואר ראשון, אך אינו יכול ללמוד באחד מהמוסדות האחרים להשכלה גבוהה. הסיבות לכך עשויות להיות מגוונות, כמו למשל העובדה שאדם מסוים אינו בוגר 12 שנות לימוד ולכן אינו זכאי לתעודת בגרות ההכרחית לכל אוניברסיטה אחרת. קיימת באוניברסיטה הפתוחה גם האפשרות ללמוד בקורסים בודדים בלבד. כלומר האוניברסיטה אינה מכריחה להירשם ללימודי תואר במסלול או בחוג מסוים. ייתכן וסדר יומו של התלמיד גם אינו מאפשר התמסרות מלאה ללימודים, וכאן התלמיד קובע לעצמו את קצב הלימוד.
האוניברסיטה הפתוחה מציעה פתרונות כמו שיטות ללימוד מרחוק וכן חומר רב אשר מוגש לתלמיד כתוב. על התלמיד ללמוד את החומר, אם בגישה מרחוק, לצד חומר כתוב ולעיתים גם בפגישות או ישיבה בשיעורים פרונטאליים. בסוף הקורס עליו להגיש עבודה למנחה או לעמוד בכל מטלה אחרת.

הפתיחות של האוניברסיטה
האוניברסיטה אינה פתוחה רק במובן שהיא פותחת את שעריה לכולם. פתיחותה באה לידי ביטוי גם ביחס אל התלמידים, הגשת חומר הלימוד ובעיקר במבנה של האוניברסיטה.
אתחיל דווקא מהאחרון. מבני הלימוד פזורים ברחבי הארץ, וכאילו מזמינים את כולם לבוא אל שעריה של האוניברסיטה. בהתאם לדרישות של כל קורס מתקיימים מפגשים עם מרצים, ותלמיד בוחר את מקום הלימוד שלו בהתאם לפריסה הארצית. התלמיד מוכר כמסיים קורס כאשר הוא מגיש עבודה ומקבל עליה הערכה, ואין הכרח להגיע למפגשים.
חומר הלימוד של האוניברסיטה מוגש בספרים בהוצאה של האוניברסיטה. הספרים כתובים וערוכים על-ידי החוקרים הידועים והמצוינים בתחומים הרלבנטיים, וידועים באיכותם הרבה לסטודנטים, ומרצים במוסדות אחרים. אנשים שמתעניינים בנושא מסוים, יודעים שפנייה אל ספר בהוצאה זו תספק את הצורך. לקורסים רבים גם אתר באינטרנט או קורס המתנהל במפגשים באינטרנט.
באופן כללי, האינטרנט משמש מרכיב לימוד מרכזי במסגרת בה התלמיד לומד בזמנו הפנוי, מהמקום בו הוא נמצא.
ספרים, מאמרים, וחומר לימודי נוסף התלמיד יכול למצוא באתר היעיל והפעיל של ספריית האוניברסיטה.

הדרישות לתואר לפי האוניברסיטה הפתוחה
האוניברסיטה הפתוחה, ברוחה של הגדרתה בתור אוניברסיטה פתוחה, אינה מגבילה את התלמיד וכופה עליו להתחיל מסלול לימודים מסוים או להירשם למספר קורסים מוגדר, והתואר אינו נמדד במספר שנות הלימוד. אם התלמיד שואף לקראת תואר ראשון, עליו לבחור תחום מסוים ובמסגרת התחום יש מסלול לימודים. אין כל הכרח למספר שנות לימוד, אלא לאיסוף נקודות. לכל קורס מוצמד מספר הנקודות שמקבל התלמיד אם עמד במטלות הקורס.
על-מנת לסיים תואר במסגרת האוניברסיטה הפתוחה, על התלמיד להיות בעל רצון עז וחרוץ, כיוון שהקצב והלימודים הם עצמאיים ותלויים רק בו.
תלמיד באוניברסיטה הפתוחה ששואף לסיים לימודיו בקצב מהיר יותר או רוצה להיות בתוך מסגרת מגבילה יותר, יכול להשתלב באחד מהמוסדות שמלווים את האוניברסיטה הפתוחה.
אחד ממוסדות האוניברסיטה הפתוחה הוא מכללת רמת-גן, אשר תוכנית הלימוד שהיא מציעה בנויה על מערכת הלימוד של האוניברסיטה הפתוחה.
הנושאים בהם ניתן ללמוד, עד לקבלת תואר ראשון במסגרת האוניברסיטה הפתוחה הם כמעט כמו בכל אוניברסיטה אחרת. ביניהם ניתן למנות תחומים כמו מדעי החברה, מדעי הטבע ומדעי החיים, מדעי הרוח, מחשבים ועוד.
הסטודנטים בוגרי התואר הראשון של אוניברסיטה פתוחה, יכולים להמשיך בלימודי תואר שני במסלולים מעטים שמציעה האוניברסיטה הפתוחה עצמה או בכל מוסד אוניברסיטאי אחר.

אודות אורן שץ

אורן שץ

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר