עיסוי תאילנד: ידיים רואות - טיפול דרך הלב | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


עיסוי תאילנד: ידיים רואות - טיפול דרך הלב

פורסם בתאריך 07/08/2010 ע"י אייל ארליך בקטגוריה רפואה אלטרנטיבית | צפיות: 1126 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: עיסוי, תאילנדי, טיפול, מסאז

ידיים רואות – טיפול דרך הלב


בנימה אישית

לאחר כשנה של לימודים אינטסיביים באומנות העיסוי תאילנדי בתאילנד, טוב לי לחזור ארצה ולשתף אתכם מעט מחוויותי עם אנשים אשר זהב בליבם והם מאסטרים במלאכתם – המעסים העיוורים של ממלכת תאילנד. בתכנון הנסיעה שלי לתאילנד, משהו בי ידע מראש כי הרומן שלי איתם יהיה מוצלח.

לקבל עיסוי ממטפל עיוור, זוהי חוויה מיוחדת ומעשירה במיוחד. כבני אדם, אנו רגילים לפגוש אחד את השני דרך עולמינו הפנימי. במהלך עיסוי, ניכר מיד כי עולמו הפנימי של המעסה העיוור הנוגע בך הוא אחר. הוא מגיע אליך ממקום שונה, בו הדברים שקטים יותר, פשוטים יותר. העולם המיוחד הזה, בנוסף לכך שמסורת העבודה וטכניקת העיסוי שלהם לא נלמדים ברוב בתי הספר בתאילנד, הם חלק ממה שמשך אותי להיות איתם וללמוד מהם.

במהלך השהות שלי עימם למדתי להכיר אותם, את המציאות היום יומית בה הם חיים, ההתמודדות עם המגבלות של העיוורון והאומץ להיות אדם אוהב ומעניק מתוך כך. באדיבות וטוב לב רבה, הם לימדו אותי והכניסו אותי אל ביתם, ואני מודה להם על כך.


המעסים העיוורים

אנשים עיוורים העדיפו תמיד מקצועות הקשורים בעבודת ידיים, ובאסיה, מסורת המעסה העיוור קיימת
מעל לאלף שנה. עיון בטקסטים קדומים מגלה שעיוורים בסין, יפן וקוריאה הוכשרו פורמלית בעיסוי רפואי ואקופונקטורה.

אומנות העיסוי היפני העתיק, אנמה, הייתה מופקדת בידיהם האמונות של עיוורים בשל המגע שלהם, שנחשב לרגיש במיוחד. ואילו בתאילנד, העיסוי התאילנדי המסורתי היה מלאכתם של נזירים אשר ראו בדבר עיסוק מדיטטיבי וקדוש. בעשרות שנים האחורונות, הכשרת עיוורים בעיסוי תאילנדי קיבל תאוצה ומימון מקרן בחסות מלכת תאילנד.

 


בתאילנד קיימים מספר בתי ספר אשר מציעים תכנית הכשרה בת תשעה חודשים בחסות המדינה. הדבר מקנה לעיוורים הזדמנות נדירה לרכוש מקצוע מבוקש בתאילנד, ולהיות עצמאיים כלכלית וחברתית. חלק מהמעסים מתפרנסים מהעיסוי בכבוד, מקימים משפחות ומנהלים חיי קהילה לכל דבר. חלק אחר נקשר לעמותות כ"מגדלור לעיוורים" ((Lighthouse for the Blind, אשר תומכים בעיוורים לאחר לימודיהם, מספקים להם מקומות לינה ועבודה בבית העמותה, וכן תמיכה ועידוד לצאת לדרך עצמאית.

מספר לא מבוטל של עיוורים בתאילנד הם גם יתומים, ללא משפחה אשר תיקח עליהם חסות, ומגיל צעיר הם נמצאים וגדלים בבתי יתומים. רבים מעיוורים יתומים אלה, אשר לומדים את מקצוע העיסוי, עובדים במרכזי עיסוי ,אשר גם מספקים להם לינה במקום. את רוב ימיהם הם מעבירים במקום העבודה ,שהוא גם בית ומשפחה עבורם. אגב, הדבר הוא לא ייחודי עבור מעסים עיוורים או יתומים, בתאילנד נפוץ הדבר שמטפלים לנים וגרים במקום העבודה, לפעמים על מיטות הטיפולים עצמם, כדי לחסוך בכסף.

רבים מהעיוורים עוברים גם תקופות של דיכאון מפעם לפעם. נראה כי למזלם, הם חיים בחברה המושתתת על ערכי הבודהיזם, הנוהגת בנתינת כבוד רב לכל אדם באשר הוא והפצת שמחת חיים, שאינה תלויה בדבר. החברה התאילנדית נותנת להם כתף תרתי משמע והם מוערכים מאוד במקצועם.

מאסטרים בעיסוי

אחד הדמויות המוערכות בתחום העיסוי התאילנדי התאילנד הוא אג'הן פיסית (אג'הן הינו תואר תאילנדי למורה בדרגת מאסטר). מאסטר פיסית ידוע בכל רחבי תאילנד ביכולתיו לרפא באמצעות עיסוי וכאדם שחינך וגידל רבים מהמעסים העיוורים בתאילנד. גם בגיל מבוגר, הקליניקה שלו מלאה באנשים המבקשים ממנו הקלה ממכאובם, והתמזל מזלי לטפל יחד איתו באנשים אלו, וללמוד ממנו רבות בבית הספר שלו ומתלמידיו העיוורים.

 

בסיס הסגנון אותו הוא מלמד ופיתח, נקרא שיטת ששת המנחים והינו עיסוי חזק במיוחד, ויחד עם זאת מחובר מאוד לצד האנרגטי שבטיפול. התאילנדים רוחשים לו כבוד רב, ולא פעם בעת שהסתובבתי איתו בבנקוק היו מבקשים ממנו חתימה ונאלצתי להצטרף איתו לצילום בו הוא עושה פוזה שמטפל בי ומחייך למצלמה.

כפי שניתן לראות, עבודה זו אינה בבלעדיותו של המזרן, בה נחשפים רוב אנשי המערב לעיסוי התאילנדי. המעסים העיוורים וברבים מבתי הספא בבנקוק עובדים על שולחנות טיפול נמוכים. כיום, אג'הן פיסית מכהן כעת כיו"ר הוועדה להחייאת הרפואה התאילנדית ועובד עם הממשלה התאילנדית בשימור ותיעוד הידע העתיק ויקר של מסורת זו.

מאסטר נוסף הוא אג'הן סינצ'אי, אשר מוכר כמטפל עם נסיון לאין שיעור בבעיות רפואיות וכמורה בעל הוראה ייחודית. מאסטר סינצ'אי עבד ברב הקריירה הטיפולית שלו בבית החולים האונברסיטאי בצ'יאנג מאי, שם התמחה בטיפול במחלקות שיקומיות ובעיות שיתוק.

סגנון הטיפול אותו הוא מלמד הוא שילוב הידע אותו רכש בהכשרתו בבית הספר לעיוורים, יחד עם נסיון קליני אדיר בבית החולים ורגישות רבה. בתשלובת הזאת, הלימוד אצלו אינו כבר במגבלות ההגדרה של עיסוי תאילנדי, אלא בפיתוח של טכניקות עתיקות רבות יחד עם ידע מערבי אותו ספג בבית החולים.

 

 

למרות היותו עיוור, אג'הן סינצ'אי מנהל את שיעוריו טוב יותר מכל המורים אותם פגשתי בבתי ספר אחרים בתאילנד. בעת התרגול, הוא שם את ידיו על ידייך ומוביל איתך את התנועות כדי ללמד אותך בדיוק כפי שהוא מעסה: בקצב. יש לו סילבוס מפורט בראש של כל חומר הלימוד והוא יודע מה קורה בשיעור בכל רגע ורגע. אין ספק שהוא אחד המטפלים ומורים המיוחדים בתאילנד ובעל לב רחב ונדיבות אין קץ.

כמו העיוורים בראייה, כולנו עיוורים בחיינו, כל אחד בתחומו הוא. אני רוצה לאחל לעצמי ולכם את האומץ ולהרגיש ולגעת, במה שאנחנו לא רואים, כפי שמעסים אלו עושים יום יום.

 

אייל ארליך – מטפל הוליסטי

www.eyalerlich.co.il

 

אודות אייל ארליך

אייל ארליך

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר