תביעת אבהות | Publisher
מאמרים ותוכן איכותי להפצה חופשית ברשת

שלום, אורח

זכור אותי

שחזור סיסמא

קטגוריות


תביעת אבהות

פורסם בתאריך 12/12/2008 ע"י אורן שץ בקטגוריה חוק ומשפט | צפיות: 1036 | התחבר לדירוג המאמר

תגיות המאמר: תביעת אבהות, מזונות ילדים, חזקה, הסדרי ראייה, ממזר, גירושין

משמעות האבהות היא רבה ומכילה מרכיבים שונים. מבחינת מזונות ילדים, כל גבר שהוגדר בתור אביו של הילד, מחויב לשלם עבורו דמי מזונות ילדים. אבהות קשורה גם בהסדרי המשמורת של הילדים ולכן כאשר נקבע שהגבר הוא אבי הילד, הוא יכול לדרוש חזקה על הילד. יש לציין כי בדרך כלל בתי המשפט נוטים להעניק חזקה זו לטובת האם. משמעות האבהות קשורה גם בהסדרי הראייה של הילד, הסדרים המאפשרים לצדדים להמשיך ולשמור איתו על קשר רציף.

במקרים רבים, תביעת אבהות קשורה בדמי המזונות השונים בהם חייב הגבר. באופן כללי, החובה לפרנס את הילדים עד גיל בגרות מוטלת על הגבר וזאת ללא קשר ליכולתו הכלכלית. הדין בישראל קובע כי טובתם של קטינים עולה בחשיבותה על זו של הוריהם ולכן גם אם הגבר מובטל מאונס או חולה, עליו לפרנס את ילדיו. כך, לדוגמא, תביעת אבהות מצד האישה, יכולה להיעשות כדי שאבי הילד יחלוק עימה את נטל הגידול. תביעה מסוג זה, מבטיחה תשלום של מזונות ילדים מצד הגבר, תשלום הכולל צרכים כגון מזון, ביגוד, קורת גג וחינוך. קיימים צרכים נוספים, הקשורים לדין צדקה והגבר מחויב בהם רק אם ידו משגת לכך (תשלומי חוגים, טיולים, בילוי וכדומה).

תביעת אבהות קשורה כאמור גם להסדרי הראייה המוענקים לבן הזוג שלא קיבל חזקה על הילד. במידה ומתקבלת תביעת אבהות לזכות אחד מהצדדים, נקבעים הסדרי ראייה, שהם בעלי חשיבות מכרעת ליציבותו הרגשית של הילד. בנוסף הסדרי הראייה מונעים סכסוכים עתידיים ויוצרים מודל הקרוב ככל האפשר לזוגיות תקינה. הסדרי ראייה מקובלים, כוללים בתוכם מספר ביקורים שבועיים (בדרך כלל שניים) בימים ושעות קבועים. ההיגיון מאחורי קביעת תבנית קבועה הוא שבכך, נשמר סדר היום הקבוע של הקטין ונמנע בלבול מיותר עבורו.

פרט למקרים בהם האישה או הגבר מגישים תביעת אבהות, קיימות אפשרויות אחרות להגיש תביעה זו. כך, למשל, תביעת אבהות יכול שתוגש על-ידי קטין או אפוטרופוס שמינה עבורו בית המשפט. המטרה בתביעה זו היא ליצור הצהרה המעידה על אדם מסוים כאב הילד או לחילופין, כמי שאינו זכאי להיות במעמד זה. חשוב להזכיר כי במוקד תביעת אבהות עומד עניין ההוכחה, המתבצע באמצעים רפואיים ודגימות גנטיות. כיום, בשל ההתפתחות המדעית וכלי הרפואה השונים, ניתן להוכיח אבהות באמצעות בדיקה פשוטה של דם או רוק, הנלקחים מן האב. במידה והאב מסרב לעבור בדיקה מסוג זה, יש בכך משום ראיה כנגדו ולכן במקרים של סירוב לבדיקה וכל עוד לא הוכח אחרת, רשאי בית הדין לפסוק דין אבהות על הגבר.

לבסוף, תביעת אבהות קשורה גם בעניינים הלכתיים, שהם עניינים בעלי משמעויות מרחיקות לכת. עניין ייחוס הילד והיותו כשר או "ממזר", קשורים קשר הדוק לשאלת האבהות. לכן, למשל, אם ילד יוכרז כממזר הוא יוכל, על-פי הדין העברי, להינשא רק לממזרת. כמו כן, גזירה זו תלווה גם את ילדיו של הילד לדורי דורות. משום כך סוגיות הקשורות בענייני תביעת אבהות הן קריטיות בחשיבותן ונלקחות בכובד ראש.

אודות אורן שץ

אורן שץ

התחבר לשליחת תגובה

לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה

RSS | הנחיות כתיבה | שאלות נפוצות | מאמרים מובילים | מאמרים אחרונים | הכותבים המובילים | צור קשר